Σάββατο, Φεβρουαρίου 04, 2006

ΑΝΑΛΕΚΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ (ΜΟΥ)

Σχόλιο σε μιαν αφιέρωση
Alberich, με σένα αρχίζω:
Άκουσα την αφιέρωσή σου, άκουσα και τις «οπισθοπεμτουσίες». Αδικείς το εαυτό σου γράφοντας στην πρώτη comment που μου έστειλες «γι αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν έγινα μουσικός». Δηλαδή, τι να υποθέσω ότι είσαι, με βάση αυτά τα δύο κομμάτια σου που άκουσα;
Για την αφιέρωσή σου συμφωνώ μαζί σου, μπορεί να θυμίζει Jannis, αλλά είναι «σωστή μουσική», με χαρακτήρα μάλλον «χειρονομίας», παρά απομίμησης. Για το κομμάτι «οπισθοπεμπτουσίες», έχω κατ’ αρχάς να πω ότι πολλοί συνθέτες του «αβανγκάρντ» θα το υπογράφαμε ευχαρίστως. Ιδιαιτέρως εγώ, που γνωρίζω την προέλευση του τίτλου – σου υπόσχομαι να συνθέσω σύντομα τις «γλουτοβλενώσεις» και να στο αφιερώσω με τη σειρά μου. Θρηνώ ακόμα το ανάτυπον του «ΠΑΛΙ» που προ 25ετίας, μικρός, φρικιό περίπου, και άπειρος, το δάνεισα και δεν το ξανάδα.
Ως μουσική τη βρήκα έχουσα ενότητα ηχοχρωματικών ιδεών και ορθώς οργανωμένη αταξία. Μπράβο. (Και τη Mirandolina ευχαριστώ που διαπίστωσε την εκλεκτική συγγένειά μας).

«Το ρόλο των χορηγών, προστατών, μαικήνων τον συζητάμε συχνά - φαίνεται σε πολλούς καλλιτέχνες να λείπουν, παρά την θεωρητικά μεγαλύτερη ανελευθερία».
(Mirandolina ).



Θα συμφωνήσω ότι αυτό συμβαίνει όντως. Διότι ο καλλιτέχνης, συνήθως όχι πλούσιος (με την έννοια του λεφτά), αναζητά την καταξίωση ως πόρο επιβίωσης, αλλά και την χορηγία ως….δήλωση καταξίωσης, ως μέσον επιβίωσης, ως ευκαιρία πραγματοποίησης του «μεγάλου έργου».
Το μόνο που μπορώ πολύ περιεκτικά να πω για το όλο θέμα είναι να ρωτήσω:
-Είναι αξιολογότερο έργο «τα κατά Ματθαίον Πάθη» από τις δίφωνες Invetions του J.S.Bach. Ανεξαρτήτως απαντήσεως, ο προϋπολογισμός ζωντανής εκτέλεσης του δεύτερου έργου είναι το κόστος μιας εφ’ άπαξ αγοράς ενός πληκτροφόρου. Οι προϋποθέσεις εκτέλεσης, το να παίζεις πιάνο ή να έχεις φίλη ή φίλο πιανίστα. Οι προϋποθέσεις της σύνθεσης και των δύο έργων είναι η ίδια ευφυΐα.
Το μόνο που δεν θα δεχτώ ως συμβολή στον προβληματισμό περί της δημιουργικότητας ως δυνατότητας, είναι η κοινωνική σημασία του ενός ή του άλλου έργου μέσα από την ιστορική τους παρουσία, η κοινωνική τοποθέτηση πάνω σε πρόσωπα και εποχές, όπως και την υπόθεση ότι αν ο Μπαχ δεν ήταν μεγάλος δεν θα γινόταν γνωστός. Διότι όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν με την ατομική απόλαυση της δημιουργίας. Θυμίζω ότι το καλλιτέχνημα –και ως εκ της φύσεως τους οι μπλόγκερς θα με καταλάβουν- το καλλιτέχνημα υφίσταται όταν υπάρχουν αυτός που το έφτιαξε και αυτός που το απόλαυσε, δηλαδή δύο. Σε σπάνιες περιπτώσεις αρκεί ένας. Τότε, μπορεί να περιοριστεί στον διαλογισμό. Οι πολλοί, βέβαια, που καταξιώνουν ένα έργο είναι πάντα ευπρόσδεκτοι για έναν καλλιτέχνη. Δεν είναι όμως, κατά τη γνώμη μου, απαραίτητοι για την ίδια την δημιουργική διαδικασία, άρα ούτε και οι χορηγοί είναι. Bλέπε Βαν Γκόνγκ. Και ας δούμε τον Βαν Γκογκ όχι ως ιστορικό πρόσωπο, αλλά ως καλλιτέχνη εν τη δράσει του και εν τω δράματί του.

5 σχόλια:

Γιώργος είπε...

Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.Το περίμενα ότι θα ήσουν ένας από τους ευτυχείς κατόχους του Ανάτυπου, προ 25ετίας.
Ενας λόγος που συνέχισα το μπλογκ, ήταν η διαπίστωση ότι εδώ υπάρχουν άνθρωποι με τους οποίους έχουμε κάποια ιδιόρρυθμα κοινά σημεία αναφοράς.
Μουσικός δεν είμαι γιατί τα τελευταία 20 χρόνια ασχολούμαι με αλλότρια.Ακροατής μάλλον είμαι πλέον.
P.S.
Και το έπος της Φαφάνας αξίζει μια συμφωνική απόδοση :-)

Mirandolina είπε...

(είστε χάρμα ειδέσθαι έτσι παρέα)

Οι εικόνες, τα ξυλόγλυπτα, η ψαλτική, δημιουργούνται συνήθως ανωνυμως με στόχο όλους. Αρκει ένας στον μεταΤηνΔήθενΑναγέννηση καιρό μας, λοιπόν (ίσως ανόητη διευκρίνηση, αλλά την κάνω)- θυμήθηκα που ο Αγγελάκας έλεγε κάποτε ότι παίζει μπρος σε χιλιάδες ελπίζοντας την κοινωνία με έναν.

Σχετικό και άσχετο, τραβώντας παραπέρα: Πριν καμμιά δεκαριά χρόνια, ένας γιάπωνας μπιζνεζμαν, που είχε αγοράσει δυό τρεις Βαν Γκογκ, δήλωνε πως ήθελε μετα θάνατον να καεί μαζί με τα έργα του - θεωρούσε ότι του ανήκαν. Κατά το νόμο δικαιούται να το κάνει. Έλεγα τότε ότι ζητείται Αντιγόνη να πέσει στις φλόγες. Αν όμως το προσάναμμα δεν ήταν Βαν Γκογκ σήμερα αλλά ήταν Βαν Γκογκ τον καιρό της τρέλλας θα νοιάζονταν κανείς; Οι αγιογραφίες της Καπνικαρέας δε θα απειληθούν ποτέ αντιστοίχως.

Γεώργιος Χοιροβοσκός είπε...

Εγώ δηλαδή Γεράσιμε είμαι προυπόθεση για την ύπαρξη ενός καλλιτεχνήματος
την ώρα που σε διαβάζω;;-)

Mirandolina είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Mirandolina είπε...

Είπα να πω μια φρέσκια καλησπέρα, μέρα που ναι και μετα το Θάσσειον όπους.

οι παχουλές αναρτήσεις (όσο τις διαβάζετε τόσο παχαίνουν)